Regenseizoen - Reisverslag uit Landhorst, Nederland van MiekeIndonesie - WaarBenJij.nu Regenseizoen - Reisverslag uit Landhorst, Nederland van MiekeIndonesie - WaarBenJij.nu

Regenseizoen

Blijf op de hoogte en volg

25 Februari 2019 | Nederland, Landhorst

De titel verraad eigenlijk al hoe onze week verlopen is. Afgelopen weken hebben we erg veel zon gehad en vaak `s avonds regen dat na een paar uur al stopte. Deze week was het elke dag `s ochtends zonnig en rond een uur of 1 begon het non stop de regenen tot `s avonds laat.
Maar goed dat weerhield ons er niet van om alsnog allerlei leuke dingen te doen.

De dinsdag hebben we college gehad. Omdat sommige (KeesJan bijvoorbeeld ;) graag wilde weten hoe dit er aan toe gaat zal ik wat omschrijven. Ze zijn hier erg luid, van een 2 uur durend college konden we de docent eigenlijk niet horen omdat telkens mensen praatten. Daarbij kennen ze orde houden hier volgens mij niet echt. Wel hebben ze veel respect voor de docent dus het is hier ook geen belediging als je er door heen praat. Voor dit vak moeten we een presentatie maken van een cultuur naar keuze. Omdat we Nederland voor de hand liggend vonden en dat te makkelijk was wilden we dat in eerste instantie niet doen tot onze docent helemaal enthousiast naar ons toe kwam met het idee dat wij wel over Nederland een presentatie konden maken.

De woensdag en donderdag hebben we weer stage gehad. Daar hebben we gelukkig wat meer duidelijkheid gekregen nadat we aangaven dat we les wilden geven. YIS werkt namelijk vooral met projecten waardoor we niet echt les hoeven te geven en daarnaast bestaat het vak aardrijkskunde niet maar is dat opgedeeld in 3 aparte vakken die weer samen gaan met andere vakken. Omdat we wel graag les wilden geven heeft onze begeleider heel lief haar hele schema omgegooid zodat wij ook lessen kunnen gaan geven dit semester.

De vrijdag hebben we een gesprek gehad met een medewerker van Satunama. Dit is een project waar we waarschijnlijk een aantal dagen mee gaan draaien als vrijwilliger. Het project waar wij waarschijnlijk aan mee gaan doen is een project waarbij kinderen in het weekend leuke activiteiten gaan doen omdat ze thuis vaak moeten werken dus niet echt een jeugd kunnen hebben zoals wij normaal vinden voor een kind. Hier mogen we dus spelletjes of activiteiten voor kinderen bedenken en helpen.

De zaterdag kwamen we erachter hoe Indonesië in elkaar zit. Je hoeft hier nergens echt voor te reserveren dus dat hebben we ook zaterdag niet gedaan. We wilden een jeep tour maken op de Merapi, maar eenmaal bij het bedrijf aangekomen bleek dat er geen grote jeep voor 5 personen meer was, maar die zou binnen een uur komen. Na 2 uur wachten zijn we dus maar naar huis gegaan zonder iets gezien te hebben. Ook dat hoort hier bij de cultuur helaas.
`s middags durfden we ons huis niet uit want het onweerde. Maar het onweerde zo hard dat het net klonk alsof er een bom af ging. Onze huisgenootjes die wel op stap waren gegaan kwamen thuis met foto's van straten waarbij ze tot hun knieën in het water stonden dus ergens was ik blij dat we die dag niks gedaan hebben.
Wat ik wel mis hier in Yogjakarta is samen met Tom onze vaste series kijken op de bank. Omdat ik graag wie is de mol kijkt (en Tom nog liever) ben ik half 3 `s nachts opgestaan om toch even samen wie is de mol te kunnen kijken :)

De zondag was ik een beetje klaar met het thuis zitten en wachten tot de regen over gaat dus zijn Marisa en ik de toerist uit gaan hangen en zijn we `s ochtends vertrokken naar de Prambanan, een tempel in Yogyakarta. Wat een magisch mooi ding en bizar hoe gedetailleerd ze hier alles kunnen maken. Helaas begon het na een paar uur wel te regenen maar dat was eigenlijk niet erg want we zaten samen met 20 andere in een van de tempels te schuilen. En vanaf toen begon ons de cultuurverschillen met Nederland op te vallen. Toen het minder hard begon de regenen bleef iedereen alsnog rustig wachten en was de sfeer alsnog gezellig terwijl in Nederland de mensen gelijk hun paraplu zouden pakken en weer verder zouden gaan. Daarna zagen we dat er nog wat meer kleine tempels op het terrein stonden dus zijn we die ook even gaan bekijken. Het was hier alleen zo uitgestorven dat het bijna leek of je hier helemaal niet mocht zijn (in Azië leven ze van uur tot uur dus hebben ze de grote tempel gezien dan willen ze naar huis, maar aangezien wij gierige Nederlanders zijn hebben we betaald om die tempels te zien dus gaan we die ook zien).

Ook de maandag wilde ik heel graag weer op stap dus zijn we een Batik workshop gaan doen. Batik is een kunstvorm waarbij mensen met bijenwas stempels of figuurtjes op een doek zetten. Vervolgens kleuren ze de doek rood en wassen ze de was eraf zodat de figuurtjes wit blijven die je erop gezet hebt. Het voelde een beetje als stempelen in groep 3 maar dan een hoger niveau. Wij zijn er ruim een uur mee bezig geweest, maar wil je een gedetailleerd tafelkleed die handgemaakt is, dan zijn ze daar ongeveer 5 maanden mee bezig.
Gisteravond hebben we een kitten horen miauwen op straat. Na lang zoeken naar de moeder zonder resultaat hebben we hem eten en drinken gegeven. Daarna wilde hij niet meer weg en liep ons overal achterna. Dus hebben we hem maar mee naar huis genomen. Omdat ik mijn hond (en ja Loes de kat mis ik ook een beetje) thuis mis ben ik heel blij dat we nu een huisdiertje hebben in onze bule tempel.

  • 25 Februari 2019 - 17:49

    Kees-Jan:

    Kees-Jan wilde dat inderdaad graag weten: hij blijft ene leraar... Fijn ook dat je meteen zijn opdracht uit de onderwijskoffer kon doen: de les over Nederland. Bedenk, dat ieder een aparte les of presentatie moet geven...
    Veel plezier deze week en doe volgende week Jaimy de groeten als hij bij jullie is! :-)
    Kees-Jan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Landhorst

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

25 Februari 2019

Regenseizoen

Actief sinds 25 Maart 2019
Verslag gelezen: 55
Totaal aantal bezoekers 1906

Voorgaande reizen:

16 Februari 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

25 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

19 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

19 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

19 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

19 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

11 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

11 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

05 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

05 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

05 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

26 Februari 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

25 Februari 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

25 Februari 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

18 Februari 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

18 Februari 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

16 Februari 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

16 Februari 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

25 Maart 2019 - 31 December 2019

Mijn eerste reis

Landen bezocht: